Thursday 20 December 2012

Hadis Rasullulah Giveaway


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada all reader(S)
Ahlan wasahlan .. terima kasih membaca entry ini di harapkan korang 
menghayati dan menyelami apa yang di ajarkan rasullulah

sebelum itu farhan nak tunjukkan korang pengertian
hadis yang korang mungkin hanya tahu dari segi lughah atau bahasa
: al hadis merupakan sumber hukum yang kedua islam selepas kitab suci al-Quran

okay-okay dari segi istilah : 
segala perkara yang disandarkan kepada nabi muhammad 
sama ada perkataan , perbuatan, perakuan, atau sifatnya .
 oleh itu segala yg bersangkutan  dgn Rasullulah 
daripada segala aspekk mana sekali pun  sama ada
perbuatan,perkataan,taqrir,pertuturan,kelakuan,atau penjelasan ttg sifat2
dan ciri2 fizikal baginda . sama adaa dapat me wujudkan
atau tidak semuanya di istilahkan sebagai hadis

credit to : Nor Abdullah_Jeddah 

perkongsian tentang sifat-sifat rasullulah : ) 

Hadis pertama berkenaan tentang Aqidah
-hadis ini berkenaan dengan kisah zaman seekarang
baru- baru ini berita telah menyiarkan kes kafir - mengkafirkan sesama insan ,, dukacita sungguhnya
apakah ini? Perlu ke ada di Malaysia yang di mana ISLAM AGAMA RASMINYA. 
Bagaimanakah kita mahu mendapatkan ke amanan ! saya mengaku saya juga tidak lah kuat iman dan
sebagainya ,, Ingatlah Nabi bersabda :sesiapa yg mengkafirkn org pdhal org itu tidak kafir, dia lah sbnrnye yg kafir.

Hadis kedua berkenaan tentang kesedihan rasullulah tentang umatnya dan betapa sayangnya beliau terhadap kita .

saya dulu amat daif tentang agama ,, namun sekarang alhamdulilah apabila saya mula belajar di sekolah
agama pertama kali itulah saya belajar itu erti solat,, siapakah tuhan dan siapakah nabi saya 

  aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang berhak di sembah melainkanallah  dan aku naik saksi bahawa muhammad itu pesuruh allah .
baiklah berbalik kepada konteks hadis kedua inilah antara hadis yang dapat saya cari

Nabi Muhammad s.a.w bersabda:"Ya Jibril, sungguh besar kerisauanku&sangat sedihku,apakah ada seorang dari ummatku yang akan masuk neraka?"

ini saya kongsikan cerita yang saya alami disekolah ,, ada tayangan kisah sebelum rasullulah wafat ,, sedih di hati yang hampir nya menitiskan air mata saya  .. hmm yang segar di ingatan saya rasullulah berkatakan Ummati,ummatti,,ummatti yang bererti Umatku,Umatku,UMATKU
Ya ALLAH sebaknya hati ,, ..
RASULLULAH SEHINGGA MEMINTA JANGANLAH BIARKAN UMATNYA 
MATI DALAM KEADAAN SEPEDIH INI YANG DILALUINYA SEWAKTU SAKARATUL MAUT.
 
  hadis yang ketiga berkenaan dunia
 sekarang ni ,, kita manusia lebih banyak menghabiskan waktu dengan dunia serba moden ini
sehingga kita kehilanggan seorang muslim kita yang memurtadkan dirinya sendiri kerana dunia walhal
Nabi Muhammad SAW bersabda: dunia itu bagaikan penjara bagi orang muslim dan bagaikan syurga bagi orang di luarnya(kafir) .


hadis yang keempat berkenaan dengan kematian
Saya terdetik ingin mengutarakan hadis ini apabila saya mengingati sebuah hadis berkenaan
dengan kematian yang ianya tidak jauh ia paling dekat  ..dan ianya sekali sahaja .
Rasullulah bersabda : orang yang tidak takut akan kematian adalah orang yang bongkak.
dan kita semua akan lalui kiamat kecil iaitu kematian .

hadis kelima pula berkenaan Neraka dan akibatnya
okay maksud saya ,, saya ada baca satu hadis rasullah yang begini
Nabi bersabda, “Andai jika sebiji pohon Az-Zaqqum menetes ke dunia, maka ia merosakkan kehidupan penduduk dunia.

Kalau seksa neraka boleh dilihat dgn mata, masjid 16 tingkat pun takkan muat untuk jemaah untuk tunaikan solat.

Jka hijab mnusia di buka shggakn mreka boleh mliht sksaan kbur dn neraka,nscaya tiadalah kmungkran dn dosa d lakukn d dunia ni oleh mnusia.

hemm baiklahh sekian wasalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh

No comments: